Kretsloppet - 3:a!

Igår sprang jag Kretsloppet i Borås. Det är tredje året tävlingen arrangerades och jag har varit med en gång innan. Det har vuxit till en riktig löparfest. Totalt nästan 5000 deltagare och drygt 3000 som sprang i den klassen jag deltog i nämligen 10 km! Förra året blev jag femma och var med i vinnande laget laget i lagtävlingen. De tidigare löptävlingarna i år har jag valt att öppna lite lugnare än vad jag gjorde igår och gå ut lite offensivare. Han som vann loppet (internationella löparen Laban Siro) var jag och hela startfältet helt chanslösa att hänga med och han drog ifrån övriga fältet redan efter 500 meter.... Jag hade sällskap med min lagkamrat Fernando Dinis i början och större delen av loppet och han höll farten i våran klunga i ca 7 km. Jag sprang hela loppet i klungan efter Siro. Vi var 5 löpare i klungan som mest. Men vid 7 km släppte första och när det var ca 1,5 km kvar höjde Karl Borgö (som har tagit SM-brons på 800 meter vid senaste SM:et) farten. Då släppte min lagkamrat Fernando. När det var knappt 1 km kvar höjde Karl farten ytterliggare och jag fick svårt att hålla ryggen på Karl och då fick även fjolårssegraren, Christian Arnesson, svårt att hålla min rygg. När det var 500 meter kvar så hade jag alldeles för mycket mjölksyra i kroppen och Karl höll för hög fart för mig. Men luckan till Christian hade ökat. Jag försökte hålla farten så gott jag kunde och bevaka min 3:e plats och det gjorde jag. I mål var jag helt utpumpad men efter några minuters återhämtning var jag på benen igen. Jag  var mycket nöjd över min 3:e plats och så vann mitt lag, Team Arkmek, lagsegern. Tiden blev bra för att vara jag, 33 min blankt på den kontrollmätta banan. Här nedan föjer några bilder från dagen. Jag fick med mig hela familjen på tävlingen vilket jag tycker är fantastiskt kul.


Vi har kommit fram till Borås. Snart dags att börja värma upp.


Ca 1 km kvar till mål. Jag ligger 2:a på bilden. Vi kom in samma ordning i mål som bilden visar


Efter målgång.


Prisutdelning på torget. Medaljörerna: 1.Laban Siro 2.Karl Borgö 3.Markus Jönsson


Intervju med mig på Stora Torget.


Intervju och prisutdelning i lagtävlingen där vi vann. Våra placeringar blev: 3, 5, 12 och 13. Anders och Magnus på bilden och Fernado Dinis saknas på bilden.


Bästa sällskapet på hela dagen! Mysig middag på kvällen på en spansk restaurang där vi åt fantastisk god Tapas. Mina tjejer på bilden :).


Kommentarer
Postat av: Anonym

king!

2011-09-18 @ 21:41:19
Postat av: Per

Bra sprungit Markus. Var det pers på milen eller har du sprungit snabbare någon gång?

2011-09-20 @ 10:51:43
Postat av: Markus

Per>> Ja, det gick bättre än väntat och det var pers på milen. Det är nog förmodligen mitt bästa löpresultat också.

2011-09-20 @ 14:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0