Rullskidstävlingar. SM och Alliansloppet.

Jag har hunnit avverka några rullskidtävlingar under sommaren och hösten. I grannstaden, Borås, gick sommar SM-veckan där rullskidor fanns med på programmet. Det var 20 km fri stil gemensam start och parsprint i fri stil. Fri stil på tävlingsrullskidor är inte något som jag prioriterar i min träning speciellt mycket men jag hann med 2 pass innan SM i alla fall. Det var ganska många som kom till start och det blev ganska trångt till en början av loppet. Men min teamkamrat Anton Lindblad valde att hålla hög fart loppet igenom och gjorde det mesta av dragjobbet. Jag hade väldigt svårt att positionera mig i tätklungan och låg långt bak i den hela tiden. Därifrån blir det ganska jobbigt att åka med tanke på att fältet blir utdraget på varje krön och att jag fick köra om åkare som släppte klungan under loppet. Men jag bet ihop bra tycker jag och fick släppa tätklungan med knappt 5 km kvar. När jag släppte klungan lyckades jag hålla min position och rulla över mållinjen som 10:a. Jag och min klubbkompis Erik ”Bygg” Johansson åkte även stafetten men där fick vi släppa ganska tidigt i vårt heat och blev utslagna.
Alliansloppet, som jag tror är världens största rullskidstävling med över 1000 startande där många av världens bästa skidåkare ställer upp, körde jag den 23 augusti. Här blir ett gäng seedade åkare tilldelade låneskidor som är exakt likadan med samma rullmotstånd vilket gör tävlingen väldigt rättvis. Jag hade en bra startposition och starten gick bra men ganska snabbt föll jag tillbaka i fältet tyvärr och fick en position långt ned i tätklunga. Vid första varvning av totalt 3 varv så skruvades farten upp ordentligt och jag fick tyvärr släppa tätklungan på ca 15 personer. Men vi blev en ganska stor andraklunga på ca 20 man. Där ”bet” jag mig fast under hela loppet men låg bak i klungan hela loppet och hade svårt att ta mig fram. Men ca 2 km innan mål började jag ta placeringar i klungan och jobbade mig uppåt och spurtade ganska bra och slutade på en 22:a plats. Vilket jag är ganska nöjd med, med tanke på hur min träningsperiod har varit under sommaren. Jag har gjort det mesta av träningen själv, utan sparring samt att teamet inte har haft något träningsläger, så tycker jag att jag lyckas hänga med många åkare bra som har betydligt bättre uppbackning.
Sedan så blir jag väldigt imponerad vilket stort arrangemang Alliansloppet har blivit och det är kul att ha varit inblandad i Alliansloppet ända sedan det startade och följt utvecklingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0