Inställt Birkebeinerrennet men seger ändå

I torsdags så begav sig jag och Helsinge Ski Teams ledare Anton Järnberg till Norge. Anton är ledare för Helsinge och samåkte med mig för att våra team skulle samarbeta på tävlingen. Vi var framme sent på torsdagskvällen. På fredagen var det dags för skidtest. Det var extremt mycket snö där jag bodde. Jag bodde vid första kontrollen efter spåret vid Skamstrasätra som ligger ca 1 mil upp på första fjället från mål och där var det nästan 2 meter snö! Så förutsättningarna för loppet var väldigt god till skillnad från de flesta andra tävlingarna i år. På tävlingsdagen, lördag, så var det dags för skidtest på morgonen. Testet gjorde vi på tävlingsbanan en bit upp mot fjället och det blåste väldigt mycket! När jag var klar med test så hade vinden avtagit något men det blåste fortfarande väldigt mycket. När vi var redo för avfärd mot starten fick vi reda på att starten var framflyttad 1 timme på grund av hård vind på fjället. Men en halvtimme innan start kom beskedet att tävlingen var inställd. Det blåste 25 m/s på fjället. Det kändes naturligtvis väldigt snopet. Framförallt eftersom det har varit en diskussion om snöbrist till många lopp tidigare i år men alla lopp har genomförts och på Birkebeinerrennet har det aldrig varit någon diskussion och så blir loppet inställt…. Hursomhelst så var det väldigt fina förhållanden nere på lågland vid starten och en bit upp mot fjället. Så vi var 4 st svenska Team som bestämde oss för att köra ett testlopp till första kontrollen vid Skamstrasätra 9 km in i loppet. Dit är det bara uppför…. Det var Team Ski and Run, Helsinge, 7-mila och Sysarb som var med. Jag var en bit efter i starten. Men efterhand så låg jag 2:a och jagade han som ledde och några kilometer kvar till mål kom jag ikapp 7-milas Björn Rydvall och några hundra meter före mål gick jag förbi och lyckades vinna några sekunder före Björn. Så det känns som formen fortfarande är bra och jag tyckte kroppen svarade bra. Efter detta åkte vi hem men det kändes väldigt snopet och en viss tomhet på grund av det inställda loppet. Vill passa på att tacka Helsinge för ett bra samarbete :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0