SM-femmilen

SM 50 km klassisk stil skulle avgjorts i Hudiksvall men blev flyttad till Åsarna p g a snöbrist. Det var inte mycket snö i Åsarna heller men tillräckligt för att få ihop till en 10 km bana som skulle köras 5 varv. Wassberg var banläggare och det brukar innebära en kuperad bana men fin skidåkning. Eftersom långloppens utveckling har blivit mer och mer stakning på blanka skidor så har jag använt benen relativt lite i klassisk skidåkning i år och hemma så har snötillgången varit dålig så längsta backen att ta sig uppför tar ca halvminuten. Men denna banan var alldeles för kuperad för mig att staka. Så därför körde jag med fästvalla. Mina 2 senaste SM femmilar har jag varit 8:a och 16:de och det var kring de placeringarna jag ville vara nu också. Tyvärr blev det inte så. Jag tyckte loppet gick ganska bra de första 2-3 milen både uppför och på stakningen men sedan blev mina ben blytunga när jag skulle ta mig uppför Wassbergs backar.... Jag var inte alls van vid denna typen av åkning kände jag. Stakningen fungerade fortfarande ganska bra men som sagt uppför gick det tungt. Jag tog mig i alla fall i mål men lite längre ned i resultatlistan än mina ambitioner var, jag blev 28:a. Jag har kört ganska många SM-femmilar, säkert över 5 st men jag får gå många år tillbaka innan jag hittar mig utanför topp 25. Men det var en bra genomkörare och jag hade kanonbra service! Bosse Olsson hade gjort ett väldigt bra jobb med skidorna och Martin (min bror) och Hugo (Martin son) hade gjort ett perfekt jobb med drickalangningen! Tack så mycket. Dagen efter loppet åkte jag vidare till Åre där jag kommer jobba hela veckan. Vi startade med att sätta upp montern för inköpsdagarna i Åre på söndagen och sedan är det mässa hela veckan fram till och med torsdag. Så det blir till att kämpa vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0