Mitt bästa SM - 8:a på femmilen

Det blev verkligen en fullträff i Långberget i söndags med en 8:e plats i Svenska Mästerskapen 50 km klassisk stil! Min bästa placering innan på ett SM var en 16:e plats för 2 år sedan.

Helgen började på lördag med SM stafetter där jag, Erik "bygg" Johansson och Fredrik Finnskog gjorde en bra laginstas och slutade på en 17 plats. Men både jag och "Byggarn" tyckte själva att vi borde åkt lite fortare på våra sträckor medans Fredrik åkte stabilt och bra.

På söndagen var det dags för den individuella femmilen med intervall start. Innan loppet så trodde jag själv att om jag gör ett topp lopp så är jag bättre än min 16:e plats. Banan trodde jag skulle passa mig med en lång stigning varje varv och sedan mycket stakning. Jag öppnade som vanligt lugnare än mina konkurrenter men lyckades under loppet åka bättre och bättre. Vi åkte 6 varv på en 8,5 km runda. Efter mitt första varv så kom jag in samtidigt som seedade åkare startade och jag fick på så sätt hjälp med farthållningen. Men jag fick verkligen bita ihop ordentligt för de hade bra fart. Sedan kom det ett snöfall som gjorde att det blev ännu jobbigare men det var bara att bita ihop och tänka att det går lika jobbigt för alla mina konkurrenter också. Jag fick kanonbra service med dricka under loppet av Byggs pappa, Michael Johansson(+ att Annett som är Byggs mamma stod för kanonmat hela helgen!), och Fredrik Finnskog. Däremot så hade jag faktiskt inte en aning om placeringen någon gång under loppet men jag förstod att det gick bra för jag "tjuvlyssnade" när mina medtävlande som jag hade sällskap med i spåret fick tider av deras sekunderare. Ovetande spurtade jag i mål och blev väldigt glad att höra när alla gått i mål att jag hade 8:e bästa tid!

Jag vill passa på att tacka Michael, Annett och Fredrik för bra service samt Bygg för trevlig sällskap.

Det kändes extra skönt att få till ett bra lopp nu på femmilen och slutet av säsongen för jag känner att denna säsongens har varit lite väl mycket stolpe ut.




Här är en bild från prisutdelningen där jag står jämte stjärnan Anders Södergren (2:a i loppet).

Jag vill passa på att önska alla läsaren en Glad Påsk!

Kommentarer
Postat av: birgitta

Jättekul att avsluta säsongen så bra. Det känns väl gott att ha den placeringen med sig i ryggsäcken!

2012-04-06 @ 13:27:13
Postat av: Erik W

Grattis! Nu har du singelplacering både i Vasaloppet och på SM!

2012-04-06 @ 15:55:53
URL: http://erikwickstrom.se/
Postat av: Bengt-Inge Karlsson

Hej!
Du körde ett mycket bra rullskid-sm. Det var ett svårt väder, allting genomsurt, från väg till kläder samt konkurrenter! Välkommen tillbaka till Lidköping nästa år. Du gjorde även en bra premiär på snö uppe i Orsa, mycket starkt. Lycka till nu i år!

mvh
Bik
Speaker på rullskid-SM, samt vid prisutdelningen!

2012-11-07 @ 21:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0