UT-milen

Det blev en rekordtidig tävlingpremiär för mig i löpning. Det var tack vare UT-milen som hade premiär i Ulricehamn (i lördags) där jag bor. När det anordnas en tävling runt knuten så ville jag gärna ställa upp. Jag hade inte allt för höga förväntningar på mig själv men det hade jag på vårat lag vi ställde upp med. Jag visste att vi hade goda chanser att vinna lagtävlingen (3 bästa tiderna läggs ihop). Efter att ha vilat i 2 veckor efter 5-milen utan någon träning så stressade jag ihop 3 löppass i förra veckan innan loppet. Det blev 700 startande på 10 km banan och en riktig folkfest med mycket publik! Arrangören hade gjort ett kanonbra jobb (Ulricehamns Orienteringsklubb och Ulricehamns Tidning). Banan var väldigt fin och sista delen av banan sprang man på gågatan. Det var fullt av folk där. Jag brukar bara se mer folk på gågatan när det är student och balen.

Efter 1:a kilomtern fick jag släppa en trio löpare där min klubbkamrat Johan Elverlind hängde med (han blev tillslut 3:a, bra jobbat). I samma veva blev jag tillsammans med Partik Boman själva. Han hade en hög fart som jag kände var på gränsen och när banans långa stigning började så sprang han för fort för mig så jag släppte ca 10 sek på honom. Men efter halva backen började jag springa jämnt med honom och på toppen av backen var jag i rygg på honom igen, jag vägrar att ge mig! Backen var nästan 2 km lång.... Men när det var ca 2 km kvar så kände jag att farten sjunkit och jag blev starkare och kunde gå ifrån honom. Sedan blev det nästa 30 sek ned till honom och upp till klubbkamraten Johan på 3:e plats hade jag knappt 50 sek. Jag blev alltså 4:a och hade alltså en andra halva av loppet som gick bättre än den första. Jag var nöjd med min instas och tiden var 34,56. Det var fantastiskt kul att spring här för supportrarna var många och hejade på mycket. Extra kul att familjen var på plats och hejade förstås!

Vi vann lagpriset planenligt. Tranemo IF Skidor dominerade lagtävlingen. Laget efter var nämligen Tranemo IF Skidor lag 2.

Länken nedan är bild på lagsegrarna på prisutdelningen. Från vänster: Jag (4:a), Johan Elverlind (3:a) och Erik "bygg" Johansson (6:a)

http://utmilendotcom.files.wordpress.com/2012/04/lag_3572.jpg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0