Seger i Fossavatn Ski Marathon på Island!

Jag vann skidtävlingen Fossavatn Ski Marathon på Island. Loppet gick på en tuff banan som var 50 km lång. Jag åkte loppet för 2 år sedan men då gick inte loppet på originalbanan som den gjorde nu. Arrangören hade valt att flytta fram starten med 3 timmar pga vädret. När jag tittade ut genom fönstret så var hela dalgången fylld av snö! Fram till starten hade det dock övergått till regn. De valde att preparera spåren på morgonen så spåren var mjuka och blöta vilket gjorde att det gick väldigt trögt att ligga först i spåret. På vissa ställen kom 20 km banan på 50 km och då gick det betydligt lättare i spåret pga att flera åkare hade åkt i spåren tidigare. Jag valde att gå på klister men i efterhand så gick det betydligt bättre att åka på ruggskidor. Jag åkte avvaktande i början för att sedan efter ca 5 km gå på hårt för att skapa en lucka och öka farten. Jag ledde loppet i stort sett hela tiden förutom i början och det var väldigt kul att få vinna loppet. Förutom vinsten så var denna resa helt fantastisk med unika och oförglömliga upplevelser. Här nedan följer en text som där jag beskriver min upplevelse om loppet och resan till Island samt en bild på mig och damsegraren på prisutdelningen (Finlands stolthet Aino-Kaisa Saarinen).

"När jag åkte till Island för årets lopp (mitt andra, deltog 2010) så kommer jag ihåg att när jag var här senast så var det mitt bästa skidminne. Men inför resan så funderade jag, var det verkligen så bra? Nu när jag varit där min andra gång så blev jag ännu mer övertygad om att det verkligen är så. Det är min mest unika och extraordinära skidupplevelse. Jag tog i år min andra seger i Fossavatn vilket är jättekul men det är inte det som är "grejen" med loppet. Utan det finns många unika saker som gör loppet till mina bästa skidupplevelse som t ex den fantastiska storslagna terrängen med otrolig utsikt över havet, fjorden, fjället och skidspåren eller den speciella prisutdelningen med "cakeparty" eller det underhållande "Soupparty" eller att få bada i varmt källvatten eller att kunna bada i "the Blue Lagun" i Rejkavik på vägen tillbaka till Sverige eller att få mata vilda Torskar på strandkant i en av fjordarna.... Ja, listan som gör det här loppet helt unikt och speciell kan göras lång! Jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa år!"
 


Kommentarer
Postat av: Marie

Du är bäst! Älskar dig!

2012-05-03 @ 09:16:56
Postat av: Martin

Härligt!

2012-05-05 @ 21:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0