3 segrar – Kindsmästare och distriktsmästare x 2 – Kanonfina dagar på Hagatorpet

Efter Vasaloppet har jag tagit det väldigt lugnt med träningen, bara vilat och tävlat och knappt ingen träning. På kvällen samma dag som Vasaloppet när jag kom hem började jag få väldigt ont i kroppen och det höll i sig hela måndagen. Det var inte så att jag HOPPADE upp ur sängen dagen efter…. Men 2 dagar efter loppet så kände jag mig som en ny människa och kroppen kändes bra.

Redan på torsdag var det dags för ny tävling, Kindsmästerskapen 6 km klassisk stil individuell start på Hagatorpet i Tranemo. Tävlingen avgjordes på en 1,5 km lång slinga. Spåren var perfekt och jag tycker det är helt otroligt att klubben kan ha så fina spår vid den här tidpunkten på året när vintern har varit så mild. På tävlingen så kändes det som jag gjorde 4 stycken ganska jämna varv och jag valde att åka på blanka skidor och bara staka. Jag vann med 42 sekunders marginal före Martin Gotting och blev Kindsmästare.

Nästa gång jag stod på skidor var det dags för ny tävling på Hagatorpet, 15 km individuell start klassiskt och Distriktsmästerskap. Jag valde att åka på blanka skidor igen. Precis som på Kindsmästerskapen så var det perfekta spår och kanonväder, 6-7 grader varmt och strålande solsken. Inte ofta man kan tävla i sådana förhållanden. Nu blev det alltså 10 varv så det gällde att hålla räkningen. Jag startade 1 minut bakom Marcus Johansson, Ulricehamns IF som var främste utmanare om segern. Eftersom jag oftast åker förhållandevis långsammare i början av loppet så fanns det risk att jag skulle bli efter i början av loppet. Men efter första varvet låg vi lika och mot slutet av andra varvet så ledde jag med knappt 10 sekunder och då förstod jag att jag hade väldigt goda möjligheter att vinna loppet. Efter de 4 första varven hade jag dragit ifrån lite på varje varv och hade ett försprång på ca 25 sekunder. Resterande varv drygade ut avståndet fortare och med ca 1,5 varv kvar så kom jag ikapp 2:an i loppet Marcus Johansson. När jag kom ikapp så åkte jag förbi nästan direkt och han släppt. Till slut så vann jag med 1 minut och 15 sekunder. Kul att få bli distriktsmästare på hemmaplan i solskenet!

Dagen efter var det DM i sprint stafett 3 * 1 km i fri stil. Jag åker ganska lite fri stil, 3 tävlingar i år. Komiskt att jag bara åkt en individuell tävling i fri stil, de resterande 2 har båda varit sprintstafett. Nu åkte jag ihop med Malin Eriksson. Men vi körde i H 21 klassen. Det är nog första gången jag åker en stafett ihop med en tjej. På stafetten var det ännu bättre väder, strålande sol och ca 12-13 grader! Jag körde första sträckan och fick ganska direkt en lucka som vi kunde hålla och till och med dryga ut. Det blev alltså ett till DM guld under helgen. Efter 3 tävlingar så har jag tagit det lugnt med träningen. Nästa tävling bär det av till Norge för Birkebeinerrennet som är nästa tävling i Swix Ski Classics.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0